Sociale voorzieningen
Bijzonder Solidariteitsfonds (BFS)
Het BSF is een bijkomend vangnet naast de “gewone” dekking van de verzekering voor geneeskundige verzorging. Het is sinds 1990 operationeel binnen het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV). Het beschikt over een beperkt jaarbudget en wordt gefinancierd door een voorafname op de inkomsten van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging. Het College van geneesheren-directeurs beslist over de toekenning van de tegemoetkomingen en legt het bedrag ervan vast. Dit College is samengesteld uit de geneesheren-directeurs (of hun vertegenwoordigers) van elke verzekeringsinstelling en uit geneesheren van het RIZIV.
Waarom een Bijzonder Solidariteitsfonds?
Om te voorkomen dat een patiënt in een zeer ernstige medische situatie moet verzaken aan verzorging, als (een) belangrijke geneeskundige verstrekking(en) die hij nodig heeft niet wordt (worden) vergoed en bijzonder duur is (zijn). De aanvragen aan het BSF voorgelegd, moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden om recht te geven op een tegemoetkoming (zie verder in de brochure).
Algemene informatiebrochure
Deze richt zich tot iedereen en kan je downloaden via http://www.riziv.be/care/nl/infos/solidarity/index.htm
Ze bevat :
– een korte uitleg over het Bijzonder Solidariteitsfonds
– wanneer en hoe u in aanmerking kunt komen voor een tegemoetkoming van dat Fonds.
Limitatieve lijst van innovatieve medische verstrekkingen
De schedelbeenprothesen op maat zijn ingeschreven op de limitatieve lijst van innovatieve medische verstrekkingen die het College van geneesheren directeurs in staat stelt om een financiële tegemoetkoming te verlenen in het kader van het Bijzonder Solidariteitsfonds aan patiënten voor wie dat type van prothese aangewezen is.
Meer algemene informatie over het Bijzonder Solidariteitsfonds?
– Contacteer de bevoegde dienst bij het RIZIV, Tel.: 02 739 76 70
– E-mailadres: solidariteitsfonds@inami.fgov
Indien u informatie wenst over het dossier van een patiënt gelieve dan de verzekeringsinstelling te contacteren waarbij deze patiënt is aangesloten.
Bron: http://www.riziv.be/care/nl/infos/solidarity/index.htm
De Maximumfactuur (MAF)
Wat is de Maximumfactuur (MAF)?
De MAF biedt elk gezin de garantie dat het niet meer moet uitgeven aan kosten voor geneeskundige verzorging dan een bepaald maximumbedrag (plafond). Als uw medische kosten in de loop van het jaar dat maximumbedrag bereiken, krijgt u de overige medische kosten volledig terugbetaald.
Welke kosten komen in aanmerking?
De volgende kosten komen in aanmerking:
– remgeld voor verstrekkingen van artsen, tandartsen, kinesitherapeuten, verpleegkundigen en andere zorgverleners
– remgeld voor geneesmiddelen uit categorie A, B en C en voor magistrale bereidingen (geneesmiddelen die de apotheker zelf maakt)
– remgeld voor technische prestaties (bijvoorbeeld operaties, röntgenfoto’s, labo-onderzoeken, technische testen…)
– persoonlijk aandeel in de ligdagprijs in een algemeen ziekenhuis (volledig) en in een psychiatrisch ziekenhuis (enkel de eerste 365 dagen)
– forfaitair persoonlijk aandeel voor geneesmiddelen tijdens hospitalisatie
– enterale voeding via sonde of stoma voor jongeren van minder dan 19 jaar
– endoscopisch en viscerosynthesemateriaal
– afleveringsmarges (supplement) voor implantaten
Wat is de inkomens-MAF?
Dit is de maximumfactuur in functie van het gezinsinkomen. Het remgeld boven een bepaald plafond wordt volledig terugbetaald. Dat plafond hangt af van het netto belastbaar gezinsinkomen: hoe hoger het inkomen, hoe hoger het plafond. Dit plafond wordt, vanaf 1 januari 2009, verminderd met 100 EUR voor het gezin wanneer één gezinslid de 2 voorafgaande kalenderjaren individueel telkens 450 EUR remgeld heeft gedragen. Daalt het inkomen van uw gezin aanzienlijk door langdurige werkloosheid of arbeidsongeschiktheid? In dat geval kunt u aan uw ziekenfonds vragen om een verklaring op erewoord in te vullen. Zo kan uw ziekenfonds uw dossier opnieuw bekijken en eventueel het toegepaste plafond aanpassen.
Wat is de sociale MAF?
Binnen het gezin kunnen personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming, hun partner en de personen ten laste genieten van een aanvullend recht op de sociale MAF. Voor dat deel van het gezin is het plafond in principe 450 EUR. Het plafond bedraagt, vanaf 1 januari 2009, evenwel 350 EUR wanneer één gezinslid van dat deel van het gezin de 2 voorafgaande kalenderjaren individueel telkens 450 EUR remgeld heeft gedragen.
Jonger dan 19 jaar?
Voor kinderen jonger dan 19 jaar is er een extra bescherming. Het maximumbedrag is in principe altijd 650 EUR, ongeacht het gezinsinkomen. Het gaat hier om een individueel recht. Wanneer het kind in de 2 voorafgaande kalenderjaren individueel telkens 450 EUR remgeld heeft gedragen, wordt het maximumbedrag vanaf 1 januari 2009, op 550 EUR gebracht.
Opmerkingen:
– voor kinderen die vóór 2 juli 2002 recht hadden op verhoogde kinderbijslag is het maximumbedrag 450 EUR
– als het maximumbedrag van het gezin 450 EUR bedraagt (of 350 EUR wanneer één gezinslid de 2 voorafgaande kalenderjaren individueel telkens 450 EUR remgeld heeft gedragen), is dat bedrag uiteraard van toepassing
Wat is een gezin?
Alle personen die op hetzelfde officiële adres wonen, vormen een gezin. Het maakt niet uit of u gehuwd bent of samenwonend. Ook alleenstaanden worden beschouwd als een gezin. Voor de MAF geldt de situatie op 1 januari van het betrokken jaar.
Hoe en wanneer krijgt u uw geld terug?
Uw ziekenfonds houdt uw medische kosten bij. Als uw medische kosten het maximumbedrag van dat jaar overschrijden, betaalt uw ziekenfonds ze automatisch maandelijks terug. U hoeft hiervoor dus zelf niets te doen. Bij de eerste uitbetaling in het kader van de MAF ontvangt u een attest.
Aanvullende informatie
Voor elke bijkomende inlichting verzoeken wij u contact op te nemen met uw ziekenfonds of met de Directie juridische zaken en toegankelijkheid van de Dienst voor geneeskundige verzorging van het RIZIV.
Bron: http://www.riziv.fgov.be/citizen/nl/medical-cost/SANTH_4_3.htm
Kom op tegen Kanker
Kom op tegen Kanker
– Hebt u een vraag? U kunt “Kom op tegen Kanker” iedere dag bereiken van 8u tot 17u: tel. 02 227 69 69
of via mail: info@komoptegenkanker.be
– adres :Kom op tegen Kanker, Koningsstraat 217, 1210 Brussel
Kankerlijn
Bij de Kankerlijn kunt u (anoniem) terecht voor een luisterend oor
of deskundig advies, voor informatie over wetenschappelijke,
medische, psychologische en sociale aspecten van kanker.
– Bel 0800 35 445(elke werkdag van 9-12u en van 13-17u) of
– stel uw vraag op kankerlijn.be of
– mail naar kankerlijn@komoptegenkanker.be.
Alles over kanker
Waar (ex-)kankerpatiënten en hun omgeving terechtkunnen voor alle informatie
rond kanker (medisch, psychosociaal, lotgenotencontact, activiteiten …).
allesoverkanker.be
Dienstencheques
De Dienstencheque in het kort
De dienstencheque is een door de federale staat gesubsidieerd systeem dat de particuliere gebruiker een betaalmiddel verschaft waarmee hij een werknemer van een erkende onderneming kan betalen voor huishoudelijk werk dat zowel bij hem thuis als buiten zijn woning verricht wordt. Een dienstencheque met een waarde van 21,41 € per gepresteerd uur, heeft dank zij de subsidie van de federale staat een aanschafwaarde van 7,50 € voor de particulier, die daarenboven ook nog geniet van een belastingaftrek. De sociale verzekeringskassen kennen aan jonge moeders, die hun werkzaamheden als zelfstandige hervat hebben, ook nog eens gratis 105 dienstencheques toe in het kader van de moederschaphulp.
Het systeem wordt onder twee vormen aangeboden: een papieren cheque en een elektronische cheque. Dienstencheques hebben een geldigheidsduur van 8 maanden. De erkende ondernemingen beschikken nog over een extra maand om terugbetaling te vragen. Tot slot biedt de dienstencheque aan heel wat mensen de gelegenheid terug aan het werk te gaan en te beschikken over een gegarandeerd maandloon.
Toegelaten activiteiten
Dienstencheques mogen uitsluitend gebruikt worden bij de gebruiker thuis voor het schoonmaken van het huis met inbegrip van de ramen, was en strijkwerk, bereiding van maaltijden en occasioneel klein verstelwerk.
Buiten de woning mag men met dienstencheques betalen voor levering van boodschappen voor het huishouden, diensten verleend door een strijkcentrale met inbegrip van klein verstelwerk aan het te strijken linnen, en voor hulp bij het vervoer van personen met beperkte mobiliteit. Dienstencheques mogen alleen dienen voor betaling van activiteiten binnen de privé sfeer, nooit voor prestaties in de professionele omgeving. Het schoonmaken van een dokterskabinet, van een wachtzaal of van een kamer of een studio die verhuurd wordt, enz. is dus niet geoorloofd.
Werking
De dienstencheque bestaat in twee uitvoeringen: een papieren en een elektronische versie.
De papieren dienstencheque
De particulier schrijft zich in op het dienstencheque-systeem en ontvangt bij de bevestiging een gebruikersnummer. Hiermee kan hij dienstencheques bestellen die Sodexo hem, na ontvangst van zijn betaling met de post toestuurt. De particulier maakt een afspraak met een erkende onderneming die een werknemer met een arbeidsovereenkomst dienstencheques ter beschikking stelt. Zodra de werknemer klaar is met zijn werk, overhandigt de particulier één dienstencheque per gepresteerd uur aan de werknemer. De erkende onderneming verzamelt de dienstencheques die zijn werknemers inleveren en stuurt ze naar Sodexo om terugbetaling te krijgen.
De elektronische dienstencheque
De particulier schrijft zich in op het dienstencheque-systeem en ontvangt bevestiging van zijn inschrijving in het systeem dat hij gekozen heeft. Na ontvangst van zijn betaling kan hij meteen beschikken over deze elektronische dienstencheques. De particulier maakt een afspraak met een erkende onderneming die een werknemer met een arbeidsovereenkomst dienstencheques ter beschikking stelt. Zodra de werknemer klaar is met zijn werk, meldt de werknemer via de telefoon van de gebruiker aan de interactieve spraakdienst van Sodexo welke prestatie hij heeft verricht en gedurende hoeveel uur. Van zodra de onderneming op het beveiligde extranet deze informatie gevalideerd heeft, kan de particulier ook zijn goedkeuring melden per telefoon of via het internet. De onderneming stuurt aan Sodexo de lijst met alle prestaties waarvoor terugbetaling gevraagd wordt.
Veiligheid
U gaat beroep doen op de diensten van een werknemer in het dienstencheque-systeem. Een absolute voorwaarde voor goed werk is dat u bepaalde veiligheidsvoorschriften naleeft. Zowel de erkende onderneming als de werknemer moeten alles in het werk stellen om risico’s te vermijden. Aan u om er voor te zorgen dat de werknemer in optimale omstandigheden en zonder gevaar zijn taak kan verrichten.
Hieronder vindt u enkele wenken en tips die u kunt gebruiken om de komst van de werknemer voor te bereiden en zijn activiteit bij u te organiseren. Materiaal dat goed onderhouden is, aangepaste bescherming en een open dialoog tussen u en de erkende onderneming zijn de beste garantie dat de werknemer zich niet verwondt of ziek wordt. Logisch gezien is dat ook de doelstelling die iedereen nastreeft!
Bron en meer info: http://www.dienstencheques-rva.be/nl_intkort.asp
De Europese ziekteverzekeringskaart (EZVK)
Laatste bijwerking: september 2009
Inlichtingen voor de Belgische verzekerden die tijdelijk in een andere lidstaat van de Europese Economische Ruimte of in Zwitserland verblijven
Vanaf 1 juni 2004 vervangt de Europese ziekteverzekeringskaart (EZVK) het formulier E.111. Het is een individuele kaart en uw ziekenfonds zal op uw verzoek een EZVK afleveren aan de personen die in regel zijn met hun bijdragen. In het geval van een verplaatsing naar een andere lidstaat van de Europese Economische Ruimte is het aangewezen zich een zekere tijd voor het vertrek tot uw ziekenfonds te wenden voor de afgifte van uw Europese ziekteverzekeringskaart.
Landen van de EER: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Ijsland, Italië, Hongarije, Letland, Liechtenstein , Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.
U moet de EZVK, die een redelijk lange geldigheidsperiode kan hebben (maximum twee jaar), bijhouden voor een verblijf in het buitenland. Zij moet aan de buitenlandse zorgverleners worden voorgelegd en geeft in het land van verblijf recht op de noodzakelijke geneeskundige verzorging om uw verblijf te kunnen voortzetten in medisch veilige omstandigheden. De EZVK dekt in geen geval geplande medische zorgen.
Zoals voorheen met het formulier E.111, worden de geneeskundige zorgen en hun terugbetaling verstrekt overeenkomstig de wetgeving van het land waar u zich bevindt.
Wat de tarieven betreft, laat het voorleggen van de EZVK de gelijkstelling toe met een patiënt van het land waar u verblijft. In bepaalde landen is dit zeer belangrijk. Zo kan bijvoorbeeld in Zwitserland een hoger en niet terugbetaalbaar privé tarief worden aangerekend indien u de EZVK niet voorlegt aan de geneesheer of het ziekenhuis. De omvang van de terugbetaling zal blijven afhangen van het bezochte land, van het soort ziekenhuis of van de zorgverlener. Het staat u vrij om, zoals voorheen, ter plaatse de formaliteiten te vervullen om de terugbetaling van uw kosten te verkrijgen. Ofwel kunt u bij uw terugkomst uw originele facturen voorleggen aan uw ziekenfonds, dat zal onderzoeken of u recht hebt op een tegemoetkoming.
Indien u uw Europese ziekteverzekeringskaart niet hebt aangevraagd, indien uw ziekenfonds niet de tijd heeft gehad om er u één af te geven of indien u haar verloren hebt, dan kan u een vervangend attest verkrijgen indien u medische verzorging nodig heeft gedurende uw verblijf. Dit attest heeft dezelfde waarde als de EZVK, maar de geldigheid is beperkt tot de duur van het verblijf.
Aandacht: De Europese ziekteverzekeringskaart kan u sedert 1 september 2009 ook gebruiken in Australië . De EZVK geeft u geeft u gedurende een tijdelijk verblijf in Australië recht op geneeskundige verstrekkingen die, gelet op uw gezondheidstoestand, (onmiddellijk) nodig worden.
Bron: http://www.riziv.fgov.be/citizen/nl/medical-cost/european-card/informations/index.htm
Globaal medisch dossier (GMD)
Sinds 1 mei 2002 kan iedereen een globaal medisch dossier (GMD) aanvragen. Dit is een gedetailleerd dossier van een patiënt waarin de huisarts alle belangrijke informatie over zijn gezondheidstoestand bijhoudt. Op die manier verhoogt de kwaliteit van de gezondheidszorg; tegenstrijdige of dubbele behandelingen worden vermeden. Er is geen verplichting tot het aanleggen van zo´n dossier. De aanvraag dient te gebeuren tijdens een raadpleging. Chronisch zieken en 75-plussers mogen dit ook tijdens een huisbezoek. De patiënt betaalt hiervoor € 18,25 (jaarlijks geïndexeerd), maar dit wordt volledig terugbetaald. Op het verzoek van de patiënt kan het GMD telkens met 1 jaar verlengd worden. De huisarts rekent dan jaarlijks éénmaal het honorarium aan voor het beheren van het dossier. Bij elke volgende raadpleging betaalt de patiënt met een GMD tot 30 procent minder remgeld. Voor chronisch zieken en 75-plussers geldt deze verhoogde terugbetaling ook bij huisbezoeken.
Bij raadpleging van een andere arts dan de beheerder van het GMD zal alleen de remgeldkorting toegepast kunnen worden als deze arts vermeldt dat hij toegang heeft tot de gegevens van het GMD (bijvoorbeeld in een groepspraktijk).
Het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH)
Wat doet het VAPH?
Het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) wil de participatie, integratie en gelijkheid van kansen van personen met een handicap bevorderen in alle domeinen van het maatschappelijk leven. Het doel is dat zij de grootst mogelijke autonomie en levenskwaliteit bereiken.
Het VAPH subsidieert hiertoe diensten, voorzieningen en personen met een handicap op verschillende domeinen:
– Diensten en voorzieningen: Het VAPH subsidieert de diensten en voorzieningen die ondersteuning verlenen aan personen met een handicap bij middel van begeleiding of opvang.
– Hulpmiddelen en aanpassingen: Om zijn dagelijks leven beter te kunnen organiseren kan een persoon met een handicap tegemoetkomingen krijgen voor hulpmiddelen of aanpassingen aan zijn woning of wagen.
– Persoonlijke-assistentiebudget: Personen met een handicap die liever thuis willen blijven wonen, kunnen een persoonlijke-assistentiebudget aanvragen. Met zo’n budget kunnen zij assistenten in dienst nemen.
Bron: http://www.vaph.be/vlafo/view/nl/20876-Wat+doet+het+VAPH.html
Kies de juiste thuiszorgdienst
poetshulp
Als je hulp nodig hebt omdat je zelf niet meer kan instaan voor het regelmatig onderhoud van je woning
- voor wie: zorgbehoevend zijn (ongeacht de leeftijd) of na de bevalling
- door wie: poetsvrouw
- maximum aantal uren: geen echt maximum, meestal wel in blokken van 4 uur, wekelijkse of veertiendaagse hulp. Bij afwezigheid van de poetsvrouw wordt geprobeerd om in vervanging te voorzien.
- takenpakket: onderhoud, stofzuigen, dweilen van vloeren, ramen wassen
- kostprijs: prijs wordt berekend op basis van de huidige inkomsten en het aanslagbiljet van de personenbelasting en is niet fiscaal aftrekbaar
- wie biedt hulp aan: familiehulp, familiezorg, OCMW en andere diensten van gezins- en bejaardenhulp
- hoe aanvragen: telefonisch aanvragen bij familiehulp, familiezorg, OCMW via huisbezoek maakt de sectorverantwoordelijke de nodige praktische afspraken en berekent de prijs per uur
gezinshulp
Als je hulp nodig hebt met verzorging en huishoudelijke taken (bereiden van maaltijden, was en strijk, hulp bij dagelijks toilet,…)
- voor wie: zorgbehoevend zijn (ongeacht de leeftijd) of na de bevalling
- door wie: gezins- en bejaardenhelpster
- maximum aantal uren: verschilt van dienst tot dienst. Gemiddeld 3 à 4 uur per dag, van maandag tot vrijdag. Weekendhulp mogelijk: bij afwezigheid van mantel-zorg en enkel voor hulp bij verzorging en voeding. Bij afwezigheid van de verzorgende wordt geprobeerd om in vervanging te voorzien
- takenpakket: begeleiding, hulp bij lichamelijke verzorging, was en strijk, boodschappen, verstelwerk, bereiden van maaltijden
- kostprijs: prijs wordt berekend op basis van de huidige inkomsten en het aanslagbiljet van de personenbelasting en is niet fiscaal aftrekbaar
- wie biedt hulp aan: familiehulp, familiezorg, OCMW en andere erkende diensten voor gezins- en bejaardenhulp
- hoe aanvragen: telefonisch aanvragen bij familiehulp, familiezorg, OCMW, via huisbezoek maakt de verantwoordelijke de nodige praktische afspraken en berekent de prijs per uur
dienstencheques
Een dienstencheque is een betaalmiddel uitgegeven door ACCOR. Het laat de gebruiker toe diensten te betalen aan een werknemer van een erkende onderneming
- voor wie: voor iedereen met woonplaats in België
- door wie: poetsvrouw
- maximum aantal uren: geen maximum bepaald bij wet. Diensten kunnen zelf hun eigen regeling bepalen, vaak in blokken van 4 tot 8 uur. Er wordt meestal geen vervanging voorzien bij afwezigheid
- takenpakket: schoonmaken van woning, wassen en strijken, kleine naaiwerken, bereiden van maaltijden, boodschappen, mindermobielen-centrale (echter niet overal en niet door iedereen)
- kostprijs: 5,70 euro per uur geeft recht op een belastingsvermindering van 30% van de totale aankoopwaarde, beperkt tot € 2 200 per jaar
- wie biedt hulp aan: organisatie die erkend is in het kader van het dienstenchequesysteem, bv familiehulp, familiezorg, OCMW of interim kantoren
- hoe aanvragen: via http://www.dienstencheques.be, via de lokale werkwinkel of via de plaatselijke werkgelegenheidsagentschappen. Inschrijving dient te worden verstuurd naar: ACCOR TRB, Hermann Debrouxlaan 54 te 1160 Brussel. Na ontvangst van in het inschrijvingsnummer contacteer je zelf een erkende dienst naar keuze
Rekanto, bewegen om je beter te voelen!
Als je voor kanker wordt behandeld of als je het afgelopen jaar een behandeling hebt gevolgd, dan weet je vast dat deze beproeving vaak gepaard gaat met een grote vermoeidheid en futloosheid. Maar wist je dat aangepaste lichaamsbeweging je kan helpen weer wat fitter te worden zodat je kleine dagelijkse inspanningen beter aankunt? De Stichting werkte dan ook een programma op jouw maat uit: Rekanto!
Rekanto in het kort
– Rekanto is een programma van fysieke activiteiten, speciaal ontworpen voor volwassenen die af te rekenen hebben of onlangs af te rekenen hadden met een kanker.
– Rekanto helpt om een betere lichamelijke conditie te herwinnen en op die manier de vermoeidheid te overwinnen, dankzij activiteiten in groep (gymnastiek, aquagym, yoga, tai chi…).
– Rekanto is bedoeld voor patiënten in behandeling of tot een jaar na het einde daarvan.
– Je kunt gedurende één jaar gebruikmaken van het programma Rekanto
Rekanto: een aangepaste programma
Rekanto is een programma dat werd uitgewerkt door en onder toezicht staat van een groep deskundigen op het vlak van oncologie, sportgeneeskunde en revalidatie. Alle lesgevers van Rekanto werden specifiek opgeleid door de Stichting tegen Kanker. Zij houden rekening met de aanbevelingen van de dokter en passen hun programma aan volgens ieders mogelijkheden.
Diverse sportactiviteiten
Tai chi, yoga, aquagym, turnen: zowat overal in België worden verschillende activiteiten aangeboden. In overleg met je dokter kun je aan één of twee activiteiten deelnemen. Om te weten welke activiteiten we aanbieden in jouw buurt, raadpleeg je de activiteitenkaart of bel je ons op 078 15 15 50.
Wie kan zich inschrijven?
Om aan Rekanto te kunnen deelnemen:
– moet je kanker hebben of hebben gehad
– in behandeling OF in het jaar volgend op de stopzetting van de behandelingen zijn, als je werd behandeld via chirurgie, chemotherapie, radiotherapie en gerichte behandelingen (Glivec, Avastin, Herceptine, …)
– in het eerste jaar behandeling zijn als je via hormoontherapie werd behandeld
– meerderjarig zijn
– administratief in orde zijn (je overhandigde alle volledig ingevulde documenten en het medisch attest)
Hoe schrijf je je in?
Vind een inschrijvingsformulier door:
– de Rekanto folder te downloaden
– Rekanto te bellen op 078 15 15 50 op maandag, dinsdag en donderdag van 9 tot 12 u
Duid op dit formulier de activiteit(en) aan (max. 2) waaraan je wilt deelnemen, nadat je dit met je dokter hebt besproken (bij het formulier zit een medisch attest dat je dokter moet invullen).
Hoeveel kost het?
Dankzij de gulle giften van schenkers is Rekanto volledig gratis! Wil ook jij de acties van de Stichting steunen? Je gift is welkom op het rekeningnummer BE45 0000 0000 8989.
Bron: http://www.kanker.be/rekanto-bewegen-om-je-beter-te-voelen-0
Tegemoetkomingen aan gehandicapten
Bedragen van de tegemoetkomingen aan personen met een handicap (Jaarbedragen)
De hierna vermelde bedragen gelden met ingang van 1 februari 2012.
1. De wet van 27 februari 1987 betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap trad in werking op 1 juli 1987. Deze wet verleent twee types tegemoetkomingen : de inkomensvervangende tegemoetkoming en de integratietegemoetkoming.
Met ingang van 1 november 1989 werd een derde tegemoetkoming ingesteld, uitsluitend ten gunste van de personen met een handicap van minstens 65 jaar : de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden.
1.1. De maximale tegemoetkomingen bedragen:
1.1.1. De inkomensvervangende tegemoetkoming:
– Categorie A: 6.288,02 EUR
– Categorie B: 9.432,03 EUR
– Categorie C: 12.576,04 EUR
1.1.2. De integratietegemoetkoming:
– Categorie I: 1.126,21 EUR
– Categorie II: 3.837,68 EUR
– Categorie III: 6.132,14 EUR
– Categorie IV: 8.933,76 EUR
– Categorie V: 10.134,79 EUR
1.1.3. De tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden:
De maximale bedragen bij de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden:
– Categorie I: 962,41 EUR
– Categorie II: 3.673,75 EUR
– Categorie III: 4.466,68 EUR
– Categorie IV: 5.259,39 EUR
– Categorie V: 6.460,42 EUR
1.2. Voor zowel de inkomensvervangende tegemoetkoming als de integratietegemoetkoming en de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden bestaan er inkomensgrenzen die in aanmerking moeten genomen worden bij de berekening van het recht op tegemoetkoming.
1.2.1. Voor de inkomensvervangende tegemoetkoming:
Voor de berekening van de inkomensvervangende tegemoetkoming wordt geen rekening gehouden met:
– 1°het gedeelte van het inkomen van de personen met wie de persoon met een handicap een huishouden vormt, dat niet meer bedraagt dan 3.144,01 EUR per jaar;
– 2° voor 50% voor de schijf van 0 tot 4.594,57 EUR en voor 25% voor de schijf van 4.594,57 tot 6.891,85 EUR voor het inkomen uit werkelijk gepresteerde arbeid door de persoon met een handicap;
– 3° het deel van andere inkomsten dan die vermeld in 1° of 2°, dat geen 646,80 EUR per jaar overschrijdt.
1.2.2. Voor de integratietegemoetkoming:
1°Categorievrijstelling:
– Categorie A: 5.802,91 EUR
– Categorie B: 8.704,37 EUR
– Categorie C: 11.605,82 EUR
2° Van het inkomen van de persoon met wie de persoon met een handicap een huishouden vormt, wordt de eerste 21.155,70 EUR vrijgesteld alsook de helft van het gedeelte dat meer bedraagt dan dit bedrag.
3° Van het arbeidsinkomen worden de eerste 21.155,70 EUR vrijgesteld, alsook de helft van het arbeidsinkomen dat meer bedraagt dan dit bedrag.
4° Van het vervangingsinkomen wordt vrijgesteld:
– indien de genoten arbeidsvrijstelling niet meer bedraagt dan 18.133,46 EUR : de eerste 3.021,81 EUR;
– indien de genoten arbeidsvrijstelling meer bedraagt dan 18.133,46 EUR : het gedeelte dat niet meer bedraagt dan het verschil tussen 3.021,81 EUR en het gedeelte van de genoten arbeidsvrijstelling dat meer bedraagt dan 18.133,46 EUR.
1.2.3. Voor de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden:
– Categorie A: 12.423,62 EUR
– Categorie B: 12.423,62 EUR
– Categorie C: 15.524,36 EUR
2. De wet van 27 juni 1969 blijft evenwel van toepassing voor de gehandicapten aan wie een tegemoetkoming was verleend die inging vóór 1 januari 1975 (tenzij de toepassing van de wet van 27 februari 1987 voordeliger is – principe van de verworven rechten).
2.1. De maximale tegemoetkomingen bedragen:
2.1.1 De gewone tegemoetkoming:
– 30 pct.: 1.348,20 EUR
– 35 pct.: 1.572,90 EUR
– 40 pct.: 1.797,60 EUR
– 45 pct.: 2.022,30 EUR
– 50 pct.: 2.247,00 EUR
– 55 pct.: 2.471,70 EUR
– 60 pct.: 2.948,40 EUR
– 65 pct.: 3.381,30 EUR
– 70 pct.: 4.262,30 EUR
– 75 pct.: 4.566,75 EUR
– 80 pct.: 5.465,60 EUR
– 85 pct.: 5.847,15 EUR
– 90 pct.: 6.191,10 EUR
– 95 pct.: 7.183,90 EUR
– 100 pct.: 8.546,00 EUR
Bedragen voor de gehuwde mannen met een ongeschiktheid van ten minste 80 pct. en die niet feitelijk noch van tafel en bed gescheiden zijn:
– 80 pct.: 5.638,40 EUR
– 85 pct.: 5.990,80 EUR
– 90 pct.: 6.494,40 EUR
– 95 pct.: 7.629,45 EUR
– 100 pct.: 8.689,00 EUR
2.1.2 De bijzondere tegemoetkoming:
– 100 pct.: 3.687,28 EUR
– 100 pct. (met verhoging): 6.930,21 EUR
2.1.3. De tegemoetkoming voor hulp van derde:
– Categorie I: 1.585,38 EUR
– Categorie II: 2.378,32 EUR
– Categorie III: 3.171,03 EUR
2.2. Het abattement op de pensioenen, voorzien bij de berekening van de aanvullende tegemoetkoming (zoals beoogd in artikel 39, § 3 van het koninklijk besluit van 17 november 1969) bedraagt: 1.841,22 EUR.
2.3. De perken van de bestaansmiddelen, beoogd in de artikelen 14 en 20 van het koninklijk besluit van 17 november 1969 bedragen:
2.3.1. De werkende minder-validen:
– meerderjarigen en gehuwde minderjarigen: 6.730,91 EUR
– van 18 tot 21 jaar: 5.300,63 EUR
– van 14 tot 18 jaar: 3.365,46 EUR
2.3.2. De niet-werkende minder-validen:
1° gehuwden (of gelijkgesteld), of personen met kinderen ten laste:
– Gezinshoofd: 5.420,30 EUR
– Echtgenoot: 1.666,54 EUR
– Per kind: 1.189,28 EUR
2° zonder kinderen ten laste: ongehuwde meerderjarigen, weduwnaars, echtgescheidenen, feitelijk of van tafel en bed gescheidenen – ongehuwde minderjarigen die volle wezen zijn of door hun ouders verlaten zijn:
– Belanghebbende: 4.692,18 EUR
3° ongehuwde minderjarigen die met hun ouders samenwonen, in gezinsverband leven of gehospitaliseerd zijn:
– Gezinshoofd : 5.420,30 EUR
– Echtgenoot: 1.666,54 EUR
– Per kind: 1.189,28 EUR
3. De wet van 27 juni 1969 blijft eveneens van toepassing voor de personen met een handicap aan wie een tegemoetkoming ter aanvulling van het gewaarborgd inkomen werd toegekend die inging vóór 1 november 1989 (tenzij de toepassing van de wet van 27 februari 1987 voor hen voordeliger is – principe van de verworven rechten). De tegemoetkoming ter aanvulling van het gewaarborgd inkomen bedraagt: 2.088,27 EUR.
Bron: http://www.handicap.fgov.be/nl/vos_droits/paiements/montants.htm
Tussenkomst voor reiskosten kankerpatiënten
Terugbetaling van reiskosten voor een ambulante behandeling
Kankerpatiënten kunnen genieten van een tussenkomst (integrale terugbetaling) in de kosten van het openbaar vervoer (tram, metro, bus en trein – tweede klasse) bij een ambulante behandeling (zonder overnachting) in chemo- of radiotherapie. Gebruikt u een ander transportmiddel dan voorgenoemde, dan komt de verzekering tussen in de reiskosten heen en terug voor 0,25 euro/km op basis van de werkelijke afstand, maar beperkt tot 2 keer 30 km tussen uw hoofdverblijfplaats en het ziekenhuis. Is de afstand tussen uw hoofdverblijfplaats en het dichtstbijzijnde ziekenhuis meer dan 30 km, dan wordt de tussenkomst gebaseerd op de werkelijke afstand.
Voor kankerpatiënten jonger dan 18 jaar die wel in het ziekenhuis zijn opgenomen (minstens één overnachting) is er een tussenkomst in de reiskosten van de ouders of de voogd. Deze tussenkomst bedraagt 0,25 euro/km voor de werkelijke afstand tussen de hoofdverblijfplaats en het ziekenhuis, met een maximum van 75,00 euro.
Aandacht
U dient de aanvraag voor tegemoetkoming in de reiskosten in te dienen bij het ziekenfonds op basis van het wettelijk voorziene document/
Bron: http://www.neutrale-ziekenfondsen.be/verplichte-verzekering/geneeskundige-verzorging/chronische-ziekten/dep_canc/public
Wie kan een uitkering van de zorgverzekering krijgen
Recht op tegemoetkoming
Wat is de Vlaamse zorgverzekering?
Zorgbehoevenden hebben niet-medische zorgen nodig. Daarvoor kunnen ze rekenen op mantelzorgers, professionele zorgverleners of zorgvoorzieningen. Die niet-medische kosten werden echter amper of niet terugbetaald. Dat behoort nu tot het verleden. De Vlaamse zorgverzekering dekt gedeeltelijk de niet-medische kosten.
Wanneer is de zorgverzekering van start gegaan?
De zorgverzekering is op 1 oktober 2001 gestart. Zeer zwaar zorgbehoevenden die thuis verzorgd worden, kunnen sinds 1 oktober 2001 een aanvraag bij hun zorgkas indienen om een gedeeltelijke terugbetaling of vergoeding te verkrijgen voor niet-medische hulp. Sinds 1 juli 2002 is de Vlaamse zorgverzekering uitgebreid naar de residentiële sector (woonzorgcentra, rust- en verzorgingstehuizen en psychiatrische verzorgingstehuizen).
Welke niet-medische kosten komen in aanmerking voor de zorgverzekering?
Mantel- en thuiszorg
De zorgverzekering geeft sinds 1 januari 2003 een forfaitaire vergoeding per maand voor de niet-medische kosten van mantelzorg en thuiszorg. Mantelzorg is de hulp die familie of vrienden aan een zorgbehoevende bieden. Sinds 1 september 2006 is ook voor inwoners van Brussel de vergoeding forfaitair.
Professionele residentiële zorg
Professionele residentiële zorg komt sinds 1 juli 2002 in aanmerking voor de zorgverzekering. Het gaat om volgende voorzieningen in Vlaanderen en Brussel:
– woonzorgcentra (voorheen rusthuizen)
– rust- en verzorgingstehuizen
– psychiatrische verzorgingstehuizen
Sinds 9 november 2007 komen ook alle Brusselse voorzieningen in aanmerking voor de zorgverzekering, dus ook de voorzieningen die erkend zijn door de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie te Brussel. Als Brusselaars een beroep doen op een dergelijke met erkenning gelijkgestelde voorziening, dan hebben ze ook recht op de forfaitaire vergoeding.
Wie komt in aanmerking voor terugbetalingen of vergoedingen van de zorgverzekering?
Zwaar zorgbehoevenden die in de thuissituatie verzorgd worden en bewoners van een woonzorgcentrum, een rust- en verzorgingstehuis of een psychiatrisch verzorgingstehuis kunnen een aanvraag indienen.
Wat moet u doen om in aanmerking te komen voor een vergoeding?
Als u zwaar zorgbehoevend bent, moet u zich – net als elke burger die ouder is dan 25 jaar – eerst aansluiten bij een erkende zorgkas. Dat gebeurt door een bijdrage te betalen aan de zorgkas. Vervolgens vult u of uw vertegenwoordiger het aanvraagformulier voor een tegemoetkomting voor mantel- en thuiszorg of het aanvraagformulier voor een tegemoetkoming voor residentiële zorg in het kader van de zorgverzekering in. Daarbij moet aangetoond worden dat u zwaar zorgbehoevend bent. Ook zwaar zorgbehoevenden die jonger zijn dan 25 jaar en dus nog niet aangesloten zijn, kunnen via het indienen van een aanvraag bij een zorgkas van hun keuze in aanmerking komen voor een vergoeding.
Wanneer wordt u als zorgbehoevend beschouwd?
Hierbij moet een onderscheid gemaakt worden tussen residentiële zorg enerzijds en mantel- en thuiszorg anderzijds.
Residentiële zorg
Sinds 1 januari 2004 komen alle bewoners van een erkende residentiële voorziening in aanmerking. De zorgbehoevendheid wordt bewezen aan de hand van een verblijfsattest dat kan afgeleverd worden door de residentiële voorziening waar men verblijft of door het ziekenfonds waarbij men aangesloten is. De aanvraag voor residentiële zorg kan pas worden ingediend bij de zorgkas als de zorgbehoevende in de residentiële voorziening verblijft.
Mantel- en thuiszorg
U wordt als zwaar zorgbehoevend beschouwd als u lijdt aan een langdurig en ernstig verminderd zelfzorgvermogen. Dat kunt u bewijzen aan de hand van een attest dat opgesteld is op basis van een reeds bestaande indicatiestelling of, wat mantel- en thuiszorg betreft, aan de hand van een nieuwe indicatiestelling door een gemachtigde indicatiesteller.
De volgende scores komen in aanmerking voor de mantel- en thuiszorg:
– minstens de score B op de Katz-schaal in de thuisverpleging (attest af te halen bij het ziekenfonds)
– minstens de score 35 op de BEL-profielschaal (attest af te halen bij een dienst voor gezinszorg)
– minstens de score 15 op de medisch-sociale schaal die wordt gebruikt voor de evaluatie van de graad van zelfredzaamheid met het oog op het onderzoek naar het recht op de integratietegemoetkoming en de tegemoetkoming hulp aan bejaarden (attest af te halen bij het ziekenfonds of de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid)
– minstens de score C op de evaluatieschaal tot staving van de aanvraag tot tegemoetkoming in een dagverzorgingscentrum of een centrum voor kortverblijf (attest af te halen bij het ziekenfonds)
– minstens de score C op de evaluatieschaal tot staving van de aanvraag tot tegemoetkoming in een verzorgingsinrichting (attest af te halen bij het ziekenfonds): dat attest is alleen geldig als u verhuist van een woonzorgcentrum of rust- en verzorgingstehuis naar een thuissituatie
– bijkomende kinderbijslag op basis van minstens 66% handicap en minstens 7 punten met betrekking tot de zelfredzaamheid uit hoofde van het kind
– bijkomende kinderbijslag op basis van minstens 18 punten op de medisch-sociale schaal (samengesteld uit de pijlers P1, P2 en P3)
– kine-E-attest (attest af te halen bij het ziekenfonds): dat attest is alleen geldig als u al 3 jaar een positieve beslissing hebt gekregen op basis van een indicatiestelling met de BEL-schaal.
Als de zorgbehoevende niet over een dergelijk attest kan beschikken, dan doet hij of zij een beroep op een gemachtigd indicatiesteller. In Vlaanderen kunt u daarvoor terecht bij de diensten voor gezinszorg, de OCMW’s en de centra voor algemeen welzijnswerk die verbonden zijn met de ziekenfondsen. Zij zijn gemachtigd om met behulp van de BEL-schaal de zorgbehoevende een score te geven.
De zorgbehoevende moet minstens 35 punten op de BEL-schaal scoren om in aanmerking te komen voor de zorgverzekering.
Wat is een tenlasteneming?
Met “tenlasteneming” wordt de forfaitaire vergoeding van de niet-medische kosten door de zorgkas bedoeld. Voor de tenlasteneming wordt een onderscheid gemaakt tussen de forfaitaire vergoeding voor mantel- en thuiszorg enerzijds en voor residentiële zorg anderzijds.
Vanaf wanneer hebt u recht op een tenlasteneming?
Tijdige aanvraag
U hebt recht op een tenlasteneming vanaf de eerste dag van de vierde maand na de datum van de aanvraag voor tenlasteneming. Als u in de loop van januari een aanvraag indient bij een zorgkas, kunt u dus vanaf 1 mei een tenlasteneming ontvangen.
Laattijdige aanvraag: de datum van het attest van zorgbehoevendheid of het verblijfsattest valt vóór de datum van de aanvraag
Vanaf 1 januari 2009 hebben zorgbehoevende personen die thuis verblijven recht op een tenlasteneming vanaf het ogenblik waarop hun zorgbehoefte werd vastgesteld. Zorgbehoevende personen die in een erkend woonzorgcentrum, rust- en verzorgingstehuis of psychiatrisch verzorgingstehuis verblijven, verwerven recht op een tenlasteneming van de zorgverzekering van zodra ze in de voorziening worden opgenomen. In het geval van een laattijdige aanvraag worden de tenlastenemingen uitbetaald vanaf de eerste dag van de vijfde maand na de datum van het attest of het verblijf. Er kunnen maximaal zes maanden tenlastenemingen retroactief worden uitgekeerd.
Wanneer kunt u (geen) tenlastenemingen van de zorgverzekering krijgen als u een beroep doet op een voorziening van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap of een soortgelijke voorziening?
Tenlastenemingen voor mantel- en thuiszorg kunnen niet gecumuleerd worden met een aantal andere uitkeringen.
Cumulatieverbod van tenlastenemingen met het persoonlijk assistentiebudget (PAB)
Personen hebben geen recht op een tenlasteneming voor mantel- en thuiszorg indien ze een beroep doen op het persoonlijk assistentiebudget (PAB). In dat geval worden de tenlastenemingen voor mantel- en thuiszorg opgeschort vanaf de eerste dag van de maand na de start van het PAB tot het einde van de maand waarin het PAB beëindigd wordt.
Cumulatiebeperking van tenlastenemingen met het verblijf in een residentiële voorziening van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap of in een soortgelijke voorziening
Personen hebben geen recht op een tenlasteneming voor mantel- en thuiszorg als ze volgens het protocol van verblijf in een voltijds regime verblijven in een door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) erkende residentiële voorziening. Het gaat om volgende voorzieningen:
– de tehuizen niet werkenden
– internaten
– tehuizen werkenden
– centra voor observatie, oriëntering en medische, psychologische en pedagogische behandeling.
De tenlastenemingen worden opgeschort vanaf de eerste dag van de maand na de start van het verblijf tot het einde van de maand waarin het verblijf beëindigd wordt.
Voor 1 september 2008 konden personen die beroep doen op de diensten beschermd wonen van het VAPH eveneens niet genieten van tegemoetkomingen voor mantel- en thuiszorg.
Vanaf 1 september wordt dit cumulatieverbod opgeheven. Deze personen kunnen dan recht hebben op tenlastenemingen voor mantel– en thuiszorg van de zorgverzekering als zij hiervoor een goedgekeurde aanvraag hebben.
Vanaf 1 september 2008 wordt het cumulatieverbod wel uitgebreid met een aantal andere voorzieningen, meer bepaald met:
– de internaten en opvangcentra van de medisch-pedagogische instituten van het Gemeenschapsonderwijs
– gelijkaardige voorzieningen als die van het VAPH, die gevestigd zijn in Brussel of Wallonië.
Voor 1 september 2008 konden personen die in een residentiële VAPH-voorziening verblijven, wel genieten van tegemoetkomingen voor mantel- en thuiszorg wanneer zij 21 of meer opeenvolgende dagen afwezig waren uit de voorziening. Zij kregen dan tegemoetkomingen voor de maanden waarin zij afwezig waren.
Vanaf 1 september 2008 is die regeling gewijzigd. Personen voor wie een cumulatieverbod geldt, krijgen een tenlasteneming gedurende 1 maand als zij meer dan 30 dagen afwezig zijn uit de voorziening in de periode vanaf 1 september tot en met 31 augustus. Zij krijgen een tenlasteneming gedurende 2 maanden als zij meer dan 100 dagen afwezig zijn in deze periode. Zij ontvangen de tenlastenemingen op voorwaarde dat zij een lopend dossier hebben op 31 augustus en dat zij aan de andere voorwaarden voldoen om tenlastenemingen van de zorgverzekering te ontvangen.
Op welk bedrag hebt u recht als u in aanmerking komt voor een tenlasteneming?
Overzicht van de bedragen per zorgvorm
Mantel- en thuiszorg – vanaf 1 januari 2006 – 95 euro
Mantel- en thuiszorg – vanaf 1 januari 2007 – 105 euro
Mantel- en thuiszorg – vanaf 1 januari 2008 – 115 euro
Mantel- en thuiszorg – vanaf 1 juli 2008 – 125 euro
Mantel- en thuiszorg – vanaf 1 maart 2009 -130 euro
Residentiële zorg – vanaf 1 januari 2006 – 125 euro
Residentiële zorg – vanaf 1 maart 2009 – 130 euro
Hoe gebeurt de uitbetaling van de tenlasteneming voor mantel- en thuiszorg?
De zorgkas betaalt de tenlasteneming voor mantel- en thuiszorg forfaitair uit via overschrijving op het rekeningnummer van de gebruiker of in contanten aan de gebruiker. De betaling gebeurt maandelijks.
Hoe gebeurt de uitbetaling van de tenlasteneming voor residentiële zorg?
De zorgkas betaalt de tenlasteneming voor residentiële zorg forfaitair uit via overschrijving op het rekeningnummer van de gebruiker. De terugbetaling voor residentiële zorg gebeurt maandelijks op zijn vroegst in de loop van de maand na de maand waarop de tenlasteneming betrekking heeft. De residentiële voorziening zal de zorgkas melden dat bewoners die een tegemoetkoming voor residentiële zorg van de Vlaamse zorgverzekering krijgen, ontslagen zijn uit de voorziening. De residentiële voorziening meldt dit via het formulier “Mededeling van ontslag van bewoners uit een residentiële voorziening” voor de vijfde dag van de maand na deze waarin de toestand van de gebruiker gewijzigd is. Overlijdens hoeft de residentiële voorziening niet mee te delen aan de zorgkas.
Wat moet u doen als u gecontroleerd wordt door het controleorgaan?
Personen met een tenlasteneming voor mantel-en thuiszorg kunnen door het controleorgaan gecontroleerd worden. Dat houdt in dat bij deze personen opnieuw een indicatiestelling met de BEL-schaal zal afgenomen worden. De selectie van de te controleren personen gebeurt steekproefsgewijze uit de populatie van alle personen met een tenlasteneming voor mantel-en thuiszorg op basis van de BEL-schaal. U zult ongeveer twee weken op voorhand per brief op de hoogte gesteld worden van de controle. Alle informatie met betrekking tot de controle vindt u in die brief. U kunt een concrete afspraak maken met de inspecteur die de controle gaat uitvoeren als u dat wenst. Het is belangrijk dat u aanwezig bent op het moment van de controle. Als u zonder het opgeven van een geldige reden niet aanwezig bent, kan de zorgkas beslissen de tenlasteneming stop te zetten. Vervolgens wordt de controle uitgevoerd. Na uitvoering van de controle zal het controleorgaan u een brief sturen met het resultaat van de controle. Het controleorgaan zal het resultaat ook aan de zorgkas bezorgen. De zorgkas beslist tot stopzetting of verderzetting van de tenlastenemingen op basis van het advies van het controleorgaan. De zorgkas zal u hiervan per brief op de hoogte stellen. In die brief vindt u alle informatie met betrekking tot de beslissing.
Hoe kunt u een bezwaarschrift indienen tegen een beslissing van een zorgkas?
Indien u niet akkoord gaat met de beslissing van uw zorgkas, kunt u een bezwaarschrift indienen bij het Vlaams Zorgfonds. U gebruikt hiervoor het formulier “Indiening van een bezwaar tegen de beslissing van de zorgkas”. Opdat uw bezwaarschrift ontvankelijk zou zijn, dient het te voldoen aan bepaalde voorwaarden. Indien uw bezwaarschrift ontvankelijk is, zal het Vlaams Zorgfonds:
– uw bezwaarschrift overmaken aan de leden van de Bezwaarcommissie Zorgverzekering;
– uw zorgkas in kennis stellen.
De Bezwaarcommissie Zorgverzekering geeft, binnen drie maanden nadat haar leden uw bezwaarschrift hebben ontvangen, een gemotiveerd advies aan de leidend ambtenaar van het Vlaams Zorgfonds. De leidend ambtenaar van het Vlaams Zorgfonds neemt, binnen één maand na ontvangst van het gemotiveerde advies van de Bezwaarcommissie Zorgverzekering, een gemotiveerde beslissing. Die beslissing wordt u, binnen acht dagen na het nemen ervan, aangetekend bezorgd.
Hoe kunt u van zorgvorm veranderen van mantel- en thuiszorg naar residentiële zorg?
Personen die momenteel recht hebben op tenlastenemingen voor mantel- en thuiszorg en die naar een woonzorgcentrum, een rust- en verzorgingstehuis of een psychiatrisch verzorgingstehuis gaan, hebben (sinds 1 april 2003) na de verhuis recht op tenlastenemingen voor residentiële zorg. Dat recht gaat in op de eerste dag van de eerste volle maand dat de zorgbehoevende in de voorziening is opgenomen. De zorgbehoevende of zijn vertegenwoordiger vraagt best zijn verandering van zorgvorm naar residentiële zorg zo snel mogelijk aan bij zijn zorgkas. Belangrijk hierbij is de datum te vermelden vanaf wanneer men in de residentiële zorgvorm gaat verblijven. Bij het aanvraagformulier voegt u een verblijfsattest dat afgeleverd kan worden door het ziekenfonds of de residentiële voorziening.
Wat is een zorgkas?
De zorgkassen staan in voor de dagelijkse werking van de zorgverzekering. Ze worden opgericht door een ziekenfonds of een verzekeringsmaatschappij en erkend door het Vlaams Zorgfonds. Het Vlaams Zorgfonds richt zelf ook een (openbare) Vlaamse Zorgkas op, waarbij de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (OCMW’s) als lokaal agent zullen optreden. De zorgkassen zijn herkenbaar aan het logo van de Vlaamse zorgverzekering.
Een zorgkas verricht de volgende taken:
– de personen aansluiten;
– de bijdragen van de aangeslotenen innen;
– een register van de bij haar aangesloten personen bijhouden;
– de aanvragen voor tenlastenemingen behandelen;
– de voorwaarden voor tenlastenemingen controleren;
– beslissen over de tenlastenemingen;
– de tenlastenemingen uitvoeren.
Wat is het Vlaams Zorgfonds?
Het Vlaams Zorgfonds staat in voor het beheer van de zorgverzekering. Ze erkent, subsidieert en controleert de zorgkassen. Ze beheert tevens de reserves die met het oog op de vergrijzing na 2010 aangelegd worden.
Wat is het controleorgaan?
Het controleorgaan is sinds 1 januari 2005 belast met de controle op de indicatiestellingen, uitgevoerd door de gemachtigde indicatiestellers. Het controleorgaan dient jaarlijks 4.000 goedgekeurde aanvragen met de BEL-schaal te controleren in opdracht van het Vlaams Zorgfonds.
Waar vindt u meer informatie over de zorgverzekering?
Voor meer informatie kunt u terecht bij een van de erkende zorgkassen. U kunt voor meer informatie ook terecht bij het Vlaams Zorgfonds.
Bron: http://www.zorg-en-gezondheid.be/Vlaamse-zorgverzekering/Recht-op-tegemoetkoming